דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חומוס - מנה של אושר ובריאות 

מאת    [ 05/02/2011 ]

מילים במאמר: 456   [ נצפה 3561 פעמים ]

ברבים מהמקררים במטבחי המשפחות בישראל סביר להניח שתמצאו קופסת חומוס, זהו מאכל אהוב, חוצה עמים, דתות, מגדר וגיל. ככל הנראה יש לכך סיבה טובה יותר מאשר טעם משובח. חומוס, מסתבר הוא בעל ערך תזונתי גבוה, אך גם אחראי לתחושת שביעות רצון ואושר. כל הפרטים בשורות הבאות.

לבריאות

אחרי תחקירים מתוקשרים היטב ועתירי רייטינג, אנשים כבר מתחילים להתבלבל,לא ברור האם חומוס בריא בכלל או האם כולנו צריכים להתחיל עכשיו להשרות גרגירי חומוס, לטחון אותם ולהשקיע זמן רב על הכנת חומוס ביתי. אז אולי הגיע הזמן לעשות קצת סדר. חומוס הוא מאכל בריא, גם כאשר קונים אותו כסלט מוכן.

סלט חומוס, מורכב מקטניות בשם "חימצה". החימצה היא בת למשפחת הקטניות, הנחשבת לפחמימה מורכבת, בשל כך הספיגה שלה בגוף איטית והיא מסייעת לאיזון רמת הסוכר בדם. נוסף לכך, היא עשירה בחלבונים, סידן, ברזל, מגנזיום, אשלגן, וויטמינים מקבוצה B, וסיבים תזונתיים היעילים למערכת העיכול. אך זהו רק חלק מהסלט, בכדי להפוך את החומוס הטחון למאכל המוכר לנו מוסיפים לו טחינה, ועדיף משומשום מלא. בכך, מעשירים את הערך התזונתי של הסלט. שומשום מלא מכיל כמות רבה של סידן, עשיר בסיבים תזונתיים בזכות הקליפה שנשארת לעטוף אותו, ויטמין E ושומן מהצומח המורכב מחומצות שומן רב וחד בלתי רוויות.

נוסף לכך, בזכות הטחינה, יורד משמעותית אחוז השומן בסלט חומוס ועולה משמעותית אחוז השומן המיטיב לבריאות. באחלה למשל, יש מחצית אחוז השומן מסלטים מתחרים בזכות בין השאר, הטחינה. עוד רכיב שמסייע בהורדת אחוז השומן הרע, הוא שמן הקנולה, שמן הנחשב לחיוני יותר לבריאות ומכיל אומגה 3. אחרון חביב הוא השום אשר נגד דלקות ולמעשה נחשב כאנטיביוטיקה מן הטבע.

לאושר

מעבר לכך שאוכל טעים ומזין גורם לנו לאושר. בשנת 2007 חברו יחד ד"ר זהר כרם מומחה לרכיבים תזונתיים, הארכיאולוג פרופ' אבי גופר מאוניברסיטת תל-אביב, הבוטניקאי פרופ' שמחה לב ידון    וראש החוג לגנטיקה והשבחה באוניברסיטה העברית, ד"ר שחל עבו. ובדקו מדוע מתוך 250  הזנים של חמצה בחרו לפני יותר מעשרת אלפים שנה לבית דווקא מספר מצומצם של זנים מסוימים. מהממצא עיקרי שלהם היה שבזנים המבויתים, בהשוואה לחימצת הבר, יש את הריכוז הגבוהה ביותר של טריפטופאן, חומצת אמינו שמשמשת כחומר גלם בייצור הסרוטנין במוח. בכך, החומוס גורם לנו בין היתר לתחושה של רוגע, שביעות רצון ואושר.   

אחד הדברים המעניינים במחקר, זה העובדה שלאדם היו בעבר חושים שגרמו לו לבחור דווקא בזנים המסוימים האלה, החוקרים טוענים שחושים אלו ככל הנראה אבדו מן העולם. אך אם מסתכלים על הפופולאריות של סלט חומוס בישראל ולאט לאט בכל העולם, כנראה שגם בעידן החדש אנחנו מבינים שיש בסלט החומוס קסם שקשה לנו להסביר אותו. או במילים אחרות, אושר ובריאות במנה אחת.

 

 

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב